Edukacja: budowanie pozytywnego wizerunku szkoły zawodowej
W obszarze wizerunku szkoły zawodowej zidentyfikowałam następujący problem:
- Problem:
- Brak etosu pracy, promocji pracy jako wartości
- Błędne i krzywdzące dla nauczycieli i uczniów postrzeganie szkoły zawodowej jako szkoły dla słabszych uczniów, osiągających niskie wyniki edukacyjne
- Niechęć uczniów do podejmowania kształcenia w wyniku którego wykonywana praca będzie pracą fizyczną
- Brak wiary w fakt, iż absolwent szkoły zawodowej może uzyskiwać godne wynagrodzenie
- Brak wystarczającego zaangażowania się pracodawców we współpracę ze szkołą
- Niechęć do przyjmowania uczniów w zakładach z powodu:
- przepisów bhp,
- konieczności oddelegowania pracowników do opieki i prowadzenia uczniów i hamowania w związku z tym procesów produkcyjnych
- zapewnienia odpowiednich warunków, dojazdu
- unikanie przez uczniów zajęć w zakładach
- małe zaangażowanie uczniów i mały namacalny efekt ich zaangażowania bo uczniowie nie podejmują ostatecznie pracy w zakładach)
- rozbieżne interesy np. w założeniach zajęć (konflikt podstawa programowa a potrzeby i możliwości pracodawcy)
- Rozwiązanie:
- promowanie pracy jako wartości w działaniach wychowawczych szkoły
- promowanie osiągnięć edukacyjnych i sukcesów uczniów szkół zawodowych w środowisku lokalnym
- prowadzenie kampanii informacyjno - promocyjnych dla uczniów i rodziców
- aktywna współpraca z pracodawcami: tworzenie klas patronackich, stosowanie stypendiów dla uczniów, nagród
- włączanie się pracodawców w doradztwo zawodowe realizowane w szkołach podstawowych poprzez realizację wspólnych projektów, organizowanie wycieczek do zakładów, konkursów
- prowadzenie skutecznego i kompleksowego doradztwa zawodowego przez doradców zawodowych w szkołach podstawowych
- organizowanie debat, spotkań, warsztatów w szkołach podstawowych związanych z promowaniem kształcenia zawodowego
- prowadzenie przez szkoły zawodowe aktywnych projektów, konkursów, warsztatów dla uczniów szkół podstawowych
- inwestowanie w infrastrukturę szkół zawodowych
- szybka ścieżka rekrutacji absolwentów do zakładów pracy
Oczekiwany efekt po wprowadzeniu proponowanych rozwiązań:
- pozytywna rekrutacja do szkół zawodowych, w szczególności branżowych
- pozyskanie pracowników na rynku pracy
- pozytywny wizerunek szkoły zawodowej
- rozwój gospodarczy regionu, a tym samym kraju
Chcesz dowiedzieć się więcej o moich diagnozach dotyczących edukacji - kliknij i zobacz!