Edukacja: budowanie pozytywnego wizerunku szkoły zawodowej

Edukacja: budowanie pozytywnego wizerunku szkoły zawodowej

W obszarze wizerunku szkoły zawodowej zidentyfikowałam następujący problem:

  • Problem: 
    • Brak etosu pracy, promocji pracy jako wartości
    • Błędne i krzywdzące dla nauczycieli i uczniów postrzeganie szkoły zawodowej jako szkoły dla słabszych uczniów, osiągających niskie wyniki edukacyjne
    • Niechęć uczniów do podejmowania kształcenia w wyniku którego wykonywana praca będzie pracą fizyczną 
    • Brak wiary w fakt, iż absolwent szkoły zawodowej może uzyskiwać godne wynagrodzenie
    • Brak wystarczającego zaangażowania się pracodawców we współpracę ze szkołą 
    • Niechęć do przyjmowania uczniów w zakładach z powodu:
      • przepisów bhp,
      • konieczności oddelegowania pracowników do opieki i prowadzenia uczniów i hamowania w związku z tym procesów produkcyjnych
      • zapewnienia odpowiednich warunków, dojazdu
      • unikanie przez uczniów zajęć w zakładach
      • małe zaangażowanie uczniów i mały namacalny efekt ich zaangażowania bo uczniowie nie podejmują ostatecznie pracy w zakładach)
      • rozbieżne interesy np. w założeniach zajęć (konflikt podstawa programowa a potrzeby i możliwości pracodawcy)
  • Rozwiązanie: 
    • promowanie pracy jako wartości w działaniach wychowawczych szkoły
    • promowanie osiągnięć edukacyjnych i sukcesów uczniów szkół zawodowych w środowisku lokalnym
    • prowadzenie kampanii informacyjno - promocyjnych dla uczniów i rodziców
    • aktywna współpraca z pracodawcami: tworzenie klas patronackich, stosowanie stypendiów dla uczniów, nagród
    • włączanie się pracodawców w doradztwo zawodowe realizowane w szkołach podstawowych poprzez realizację wspólnych projektów, organizowanie wycieczek do zakładów, konkursów
    • prowadzenie skutecznego i kompleksowego doradztwa zawodowego przez doradców zawodowych w szkołach podstawowych
    • organizowanie debat, spotkań, warsztatów w szkołach podstawowych związanych z promowaniem kształcenia zawodowego
    • prowadzenie przez szkoły zawodowe aktywnych projektów, konkursów, warsztatów dla uczniów szkół podstawowych
    • inwestowanie w infrastrukturę szkół zawodowych
    • szybka ścieżka rekrutacji absolwentów do zakładów pracy


Oczekiwany efekt po wprowadzeniu proponowanych rozwiązań:
  • pozytywna rekrutacja do szkół zawodowych, w szczególności branżowych
  • pozyskanie pracowników na rynku pracy
  • pozytywny wizerunek szkoły zawodowej
  • rozwój gospodarczy regionu, a tym samym kraju

Chcesz dowiedzieć się więcej o moich diagnozach dotyczących edukacji - kliknij i zobacz!

Kliknij i przeczytaj więcej o moim Programie Wyborczym.