Edukacja: wzmocnienie systemu doradztwa zawodowego w szkołach i placówkach
W obszarze sposobu funkcjonowania doradztwa zawodowego w szkołach zidentyfikowałam następujący problem:
- Problem:
- zatrudnianie doradców zawodowych na część etatu, z czym wiąże się brak “przywiązania” do danej szkoły i “identyfikacja” ze szkołą, to przekłada się na poczucie braku sensu pracy i brania odpowiedzialności za realizację zadań zawodowych, w szczególności mniejsze angażowanie się w proces edukacyjny z uwagi na piętrzące się też problemy organizacyjne w realizacji systemu doradztwa zawodowego
- brak odpowiedniego systemu wsparcia i doskonalenia zawodowego doradcy zawodowego
- sposób organizacji pracy doradcy zawodowego wynikający z regulacji prawnych, w szczególności z określenia tzw. “10 godzin na klasę w roku szkolnym” - co oznacza niejako “wpadanie” na zajęcia w wolnych okienkach, brak czasu na pracę indywidualną z uczniami w zespole klasowym i indywidualnie, brak znajomości przez doradców systemu szkolnictwa zawodowego (rynku pracy, kwalifikacji w zawodach, na czym polegają konkretnie czynności zawodowe w poszczególnych zawodach, brak wiedzy na temat możliwości rozwoju kariery zawodowej)
- Rozwiązanie:
- zapewnienie stabilizacji i sensu rozwoju zawodowego nauczyciela - doradcy (pełny wymiar zatrudnienia)
- przygotowanie kompleksowego systemu wsparcia i doskonalenia (szkolenia) doradców
- rozliczalność jakości pracy i efektów pracy doradcy
- ścisła współpraca z rodzicami w zakresie diagnozowania i testowania uczniów - -komunikowanie, objaśnianie, wspólne dokonywanie wyboru
- organizowanie targów szkół i targów pracy, wycieczek do zakładów pracy
- wzmocnienie zespołów współpracy: szkoła + doradca + przedsiębiorca (wzajemna współpraca, opracowywanie programów, projektów, przedsięwzięć na rzecz wzmacniania rozwoju rynku pracy)
- współpraca z uczelniami wyższymi
Cały czas obserwuje się brak zadowalającego naboru do szkół branżowych, rekrutowanie się do liceów uczniów z niskimi wynikami edukacyjnymi po szkole podstawowej, często na skutek ambicji rodziców lub wyborów kolegów.
Do tego dochodzi postawa rodziców i podejście stereotypowe do kształcenia zawodowego - “mój syn/córka musi być w liceum, do zawodówki idą słabeusze” - to rodzi też problemy we współpracy doradca - rodzic - uczeń - wychowawca.
Wciąż obserwuje się też jeszcze trudności we współpracy rynku pracy ze szkołą lub rozbieżne interesy stron.
Oczekiwany efekt po wprowadzeniu proponowanych rozwiązań:
- uczeń dokonuje świadomego wyboru szkoły, a w ślad za tym drogi zawodowej
- szkoła i typ oddziału odpowiadają jego możliwościom psychofizycznym, potrzebom, potencjałowi i zainteresowaniom
- uczeń uzyskuje wyższe wyniki edukacyjne, co wpływa na budowanie poczucia własnej wartości
- pracodawcy pozyskują dobrze przygotowanych i gotowych do podjęcia pracy pracowników na rynku pracy
- zmniejsza się skala zniechęcenia uczniów dalszym kształceniem wynikającym z niepowodzeń edukacyjnych, braku efektów kształcenia, pogłębiającego się kryzysu psychicznego, poczucia zawodu rodzica.
Chcesz dowiedzieć się więcej o moich diagnozach dotyczących edukacji - kliknij i zobacz!