Jak oceniać, żeby skutecznie uczyć i motywować ?
23.02.2025

Jak oceniać, żeby skutecznie uczyć i motywować ?

Na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie odbyło się seminarium metodyczno - naukowe „Ocenianie dla rozwoju – założenia, wyzwania, instrumenty wsparcia” zorganizowane przez IBE PIB - Instytut Badań Edukacyjnych we współpracy z Kuratorium Oświaty w Olsztynie.

Odpowiedzi na wiele innych pytań z zakresu oceniania wspierającego uczniów, uzyskaliśmy podczas tego seminarium.  

Uczestnicy wysłuchali wielu ciekawych wykładów,min :

  • Jak oceniać, żeby skutecznie uczyć i motywować?‬ - dr Tomasz Gajderowicz
  • Ocenianie z perspektywy psychologii edukacyjne‬j - dr Piotr Rycielski
  • Ocenianie dla rozwoju-od założeń do skutecznej praktyki - Ewa Nosowicz
  • Wsparcie nauczycieli w zakresie oceniania dla rozwoju‬ - Magda Dadura, Katarzyna Mykowska

Seminarium miało na celu przekazanie informacji nt.założeń i praktyki oceniania wspierającego uczenie się oraz rozwój uczniów i uczennic, ujęcia tematyki oceniania z perspektywy psychologii edukacyjnej, a także kluczowych dla szkoły wyzwań w tym obszarze.

Bezpośrednio po wykładach odbył się panel „Jak skutecznie oceniać dla rozwoju?” z udziałem:

  • Jolanty Skrzypczyńskiej, Warmińsko- Mazurskiej Kurator Oświaty
  • Grzegorza Krygera, Pomorskiego Kuratora Oświaty
  • Grażyny Dziedzic, Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty
  • Marii Iwony Łapińskiej dyrektorki Szkoły Podstawowej nr 34 im. Józefa Malewskiego w Olsztynie
  • Jolanty Okuniewskiej nauczycielki ze Szkoły Podstawowej nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Olsztynie oraz
  • Katarzyny Pietrzyk doradcy metodycznego w Warmińsko-Mazurskim Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w Olsztynie, nauczycielki ze Szkoły Podstawowej w Tylkowie

Od siebie mogę dodać, iż obecnie w Ministerstwie Edukacji Narodowej trwają pracę nad nowymi rozwiązaniami w edukacji i reformą, której początek przewidziany jest na rok 2026. Nad projektowaniem zmian pracują eksperci, nauczyciele oraz specjaliści. Praktycy. Rozmowy toczą się również z uczniami w całej Polsce w ramach projektu „Okrągły stół uczniowski”.

Wszystko po to, aby jak najlepiej zaprojektować i zmienić polską szkołę w każdym obszarze jej funkcjonowania.