
Edukacja: finansowanie zadań oświatowych
W obszarze finansowania zadań oświatowych zidentyfikowałam trzy główne problemy:
- Problem #1: Zbyt małe zaangażowanie środków budżetu państwa w finansowanie zajęć z zakresu wychowania przedszkolnego, z czego wynika m.in. niedoinwestowanie infrastruktury przedszkolnej, w szczególności :
- placów zabaw, wyposażenia sal, w tym gabinetów specjalistycznych, pomocy dydaktycznych, remontów jak również
- brak oferty zajęć dodatkowych dla dzieci, brak możliwości finansowania tzw.“wyprawki przedszkolnej” przez gminę (kupują rodzice)
- Rozwiązanie:
- dofinansowanie lub finansowanie zadań z zakresu wychowania przedszkolnego poprzez wzrost dotacji, która będzie pokrywała wydatki niezbędne do realizowania zadań z zakresu wychowania przedszkolnego dla dzieci w wieku 3 do 5 lat i zwiększenie subwencji oświatowej na realizację zadania dla dzieci w wieku lat 6
Przy spełnieniu powyższego warunku samorząd może przeznaczyć środki własne na atrakcyjną ofertę edukacyjną, remonty, doposażenie, “wyprawkę przedszkolną”
- Problem #2: Brak środków w budżecie miasta na realizację zajęć pozalekcyjnych i zajęć wyrównujących szanse edukacyjne:
- rezygnacja organów prowadzących jednostki oświatowe z finansowania fakultatywnych zajęć pozalekcyjnych (kółka, edukacja kulturalno-oświatowa, basen, innowacje, projekty)
- brak możliwości realizacji zajęć wyrównujących szanse edukacyjne uczniów, co przekłada się na dysproporcje wiedzy i umiejętności między uczniami w zespołach klasowych, niskie wyniki edukacyjne uczniów (miasto Olsztyn i województwo w ogonie rankingu miast i województw jeśli chodzi o wyniki egzaminów zewnętrznych), “zmuszanie” rodziców do finansowania korepetycji, pogłębianie się kryzysu psychicznego uczniów z uwagi na niepowodzenia edukacyjne
- duże oddziały klasowe w szkołach i duże oddziały przedszkolne, jako jeden z czynników wpływających na utrudniony proces edukacji, wychowania i opieki, szczególnie w dobie kryzysu psychicznego dzieci i młodzieży i wzrastającej liczby orzeczeń i opinii, które w przypadku dużych oddziałów utrudniają lub wręcz uniemożliwiają indywidualizację nauczania i objęcie ucznia wymaganym z uwagi na jego potrzeby specjalne wsparciem.
- Rozwiązanie:
- finansowanie ze środków budżetu państwa zajęć pozalekcyjnych i wyrównujących szanse edukacyjne
- tworzenie mniej licznych oddziałów szkolnych i przedszkolnych
- Problem #3: Brak czytelnych zasad sposobu naliczania subwencji oświatowej z jednoczesnym niewystarczającym poziomem jej zaangażowania w wydatkach samorządów na zadania oświatowe – subwencja oświatowa naliczana na każde dziecko biorąc pod uwagę poszczególne zadania szkolne (m.in.zajęcia edukacyjne, klasy mistrzostwa sportowego, oddziały sportowe, mniejszości narodowe) i zajęcia pozaszkolne (schroniska, bursy, subwencja na 6-latki) przy użyciu skomplikowanych wskaźników.
Cały powyższy system jest nieczytelny, co pozwala Ministrowi Edukacji i Nauki na stwierdzenia, że na “wszystko samorządy otrzymują środki”.
Przykład: podwyżki nauczycieli wykalkulowane przez miasto nie są zbieżne z wysokością przekazanej subwencji na ten cel – otrzymujemy mniejszą subwencję niż faktycznie ponosimy wydatki
W oparciu o taki system żaden organ prowadzący nie jest w stanie planować budżetu i wydatków na edukację, jak również określić, za co jest naprawdę odpowiedzialny; co roku zwiększa się różnica pomiędzy otrzymywaną subwencją oświatową a ponoszonymi przez miasto wydatkami, a zatem samorząd wydaje coraz więcej, tylko nie wie na co konkretnie ponosi lub powinien ponosić wydatki ze środków własnych.
- Rozwiązanie: Ustalenie czytelnych zasad sposobu naliczania subwencji oświatowej. Ustalenie za co odpowiedzialny jest rząd a za co samorząd w zakresie finansowania zadań oświatowych.
Oczekiwany efekt po wprowadzeniu proponowanych rozwiązań:
lepsze planowanie wydatków gminy i racjonalne, szyte na miarę gospodarowanie środkami
dobrze wyposażone szkoły i przedszkola
nowoczesna infrastruktura
atrakcyjna oferta szkół i przedszkoli
wyższy poziom nauczania
wyższe osiągnięcia edukacyjne
możliwość wszechstronnego rozwoju ucznia, w szczególności zainteresowań
rezygnacja z korepetycji
atrakcyjna oferta szkół publicznych
lepsza kondycja psychiczna uczniów

Edukacja: wzmocnienie systemu doradztwa zawodowego w szkołach i placówkach
W obszarze sposobu funkcjonowania doradztwa zawodowego w szkołach zidentyfikowałam następujący problem:
- Problem:
- zatrudnianie doradców zawodowych na część etatu, z czym wiąże się brak “przywiązania” do danej szkoły i “identyfikacja” ze szkołą, to przekłada się na poczucie braku sensu pracy i brania odpowiedzialności za realizację zadań zawodowych, w szczególności mniejsze angażowanie się w proces edukacyjny z uwagi na piętrzące się też problemy organizacyjne w realizacji systemu doradztwa zawodowego
- brak odpowiedniego systemu wsparcia i doskonalenia zawodowego doradcy zawodowego
- sposób organizacji pracy doradcy zawodowego wynikający z regulacji prawnych, w szczególności z określenia tzw. “10 godzin na klasę w roku szkolnym” – co oznacza niejako “wpadanie” na zajęcia w wolnych okienkach, brak czasu na pracę indywidualną z uczniami w zespole klasowym i indywidualnie, brak znajomości przez doradców systemu szkolnictwa zawodowego (rynku pracy, kwalifikacji w zawodach, na czym polegają konkretnie czynności zawodowe w poszczególnych zawodach, brak wiedzy na temat możliwości rozwoju kariery zawodowej)
- Rozwiązanie:
- zapewnienie stabilizacji i sensu rozwoju zawodowego nauczyciela – doradcy (pełny wymiar zatrudnienia)
- przygotowanie kompleksowego systemu wsparcia i doskonalenia (szkolenia) doradców
- rozliczalność jakości pracy i efektów pracy doradcy
- ścisła współpraca z rodzicami w zakresie diagnozowania i testowania uczniów – -komunikowanie, objaśnianie, wspólne dokonywanie wyboru
- organizowanie targów szkół i targów pracy, wycieczek do zakładów pracy
- wzmocnienie zespołów współpracy: szkoła + doradca + przedsiębiorca (wzajemna współpraca, opracowywanie programów, projektów, przedsięwzięć na rzecz wzmacniania rozwoju rynku pracy)
- współpraca z uczelniami wyższymi
Cały czas obserwuje się brak zadowalającego naboru do szkół branżowych, rekrutowanie się do liceów uczniów z niskimi wynikami edukacyjnymi po szkole podstawowej, często na skutek ambicji rodziców lub wyborów kolegów.
Do tego dochodzi postawa rodziców i podejście stereotypowe do kształcenia zawodowego – “mój syn/córka musi być w liceum, do zawodówki idą słabeusze” – to rodzi też problemy we współpracy doradca – rodzic – uczeń – wychowawca.
Wciąż obserwuje się też jeszcze trudności we współpracy rynku pracy ze szkołą lub rozbieżne interesy stron.
Oczekiwany efekt po wprowadzeniu proponowanych rozwiązań:
zmniejsza się skala zniechęcenia uczniów dalszym kształceniem wynikającym z niepowodzeń edukacyjnych, braku efektów kształcenia, pogłębiającego się kryzysu psychicznego, poczucia zawodu rodzica.
uczeń dokonuje świadomego wyboru szkoły, a w ślad za tym drogi zawodowej
szkoła i typ oddziału odpowiadają jego możliwościom psychofizycznym, potrzebom, potencjałowi i zainteresowaniom
uczeń uzyskuje wyższe wyniki edukacyjne, co wpływa na budowanie poczucia własnej wartości
pracodawcy pozyskują dobrze przygotowanych i gotowych do podjęcia pracy pracowników na rynku pracy.

Edukacja: budowanie pozytywnego wizerunku szkoły zawodowej
W obszarze wizerunku szkoły zawodowej zidentyfikowałam następujący problem:
- Problem:
- Brak etosu pracy, promocji pracy jako wartości
- Błędne i krzywdzące dla nauczycieli i uczniów postrzeganie szkoły zawodowej jako szkoły dla słabszych uczniów, osiągających niskie wyniki edukacyjne
- Niechęć uczniów do podejmowania kształcenia w wyniku którego wykonywana praca będzie pracą fizyczną
- Brak wiary w fakt, iż absolwent szkoły zawodowej może uzyskiwać godne wynagrodzenie
- Brak wystarczającego zaangażowania się pracodawców we współpracę ze szkołą
- Niechęć do przyjmowania uczniów w zakładach z powodu:
- przepisów bhp,
- konieczności oddelegowania pracowników do opieki i prowadzenia uczniów i hamowania w związku z tym procesów produkcyjnych
- zapewnienia odpowiednich warunków, dojazdu
- unikanie przez uczniów zajęć w zakładach
- małe zaangażowanie uczniów i mały namacalny efekt ich zaangażowania bo uczniowie nie podejmują ostatecznie pracy w zakładach)
- rozbieżne interesy np. w założeniach zajęć (konflikt podstawa programowa a potrzeby i możliwości pracodawcy)
- Rozwiązanie:
- promowanie pracy jako wartości w działaniach wychowawczych szkoły
- promowanie osiągnięć edukacyjnych i sukcesów uczniów szkół zawodowych w środowisku lokalnym
- prowadzenie kampanii informacyjno – promocyjnych dla uczniów i rodziców
- aktywna współpraca z pracodawcami: tworzenie klas patronackich, stosowanie stypendiów dla uczniów, nagród
- włączanie się pracodawców w doradztwo zawodowe realizowane w szkołach podstawowych poprzez realizację wspólnych projektów, organizowanie wycieczek do zakładów, konkursów
- prowadzenie skutecznego i kompleksowego doradztwa zawodowego przez doradców zawodowych w szkołach podstawowych
- organizowanie debat, spotkań, warsztatów w szkołach podstawowych związanych z promowaniem kształcenia zawodowego
- prowadzenie przez szkoły zawodowe aktywnych projektów, konkursów, warsztatów dla uczniów szkół podstawowych
- inwestowanie w infrastrukturę szkół zawodowych
- szybka ścieżka rekrutacji absolwentów do zakładów pracy
Oczekiwany efekt po wprowadzeniu proponowanych rozwiązań:
rozwój gospodarczy regionu, a tym samym kraju
pozytywna rekrutacja do szkół zawodowych, w szczególności branżowych
pozyskanie pracowników na rynku pracy
pozytywny wizerunek szkoły zawodowej