Na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie odbyło się seminarium metodyczno – naukowe „Ocenianie dla rozwoju – założenia, wyzwania, instrumenty wsparcia” zorganizowane przez IBE PIB – Instytut Badań Edukacyjnych we współpracy z Kuratorium Oświaty w Olsztynie.
Odpowiedzi na wiele innych pytań z zakresu oceniania wspierającego uczniów, uzyskaliśmy podczas tego seminarium.
Uczestnicy wysłuchali wielu ciekawych wykładów,min :
- Jak oceniać, żeby skutecznie uczyć i motywować? – dr Tomasz Gajderowicz
- Ocenianie z perspektywy psychologii edukacyjnej – dr Piotr Rycielski
- Ocenianie dla rozwoju-od założeń do skutecznej praktyki – Ewa Nosowicz
- Wsparcie nauczycieli w zakresie oceniania dla rozwoju – Magda Dadura, Katarzyna Mykowska
Seminarium miało na celu przekazanie informacji nt.założeń i praktyki oceniania wspierającego uczenie się oraz rozwój uczniów i uczennic, ujęcia tematyki oceniania z perspektywy psychologii edukacyjnej, a także kluczowych dla szkoły wyzwań w tym obszarze.
Bezpośrednio po wykładach odbył się panel „Jak skutecznie oceniać dla rozwoju?” z udziałem:
- Jolanty Skrzypczyńskiej, Warmińsko- Mazurskiej Kurator Oświaty
- Grzegorza Krygera, Pomorskiego Kuratora Oświaty
- Grażyny Dziedzic, Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty
- Marii Iwony Łapińskiej dyrektorki Szkoły Podstawowej nr 34 im. Józefa Malewskiego w Olsztynie
- Jolanty Okuniewskiej nauczycielki ze Szkoły Podstawowej nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Olsztynie oraz
- Katarzyny Pietrzyk doradcy metodycznego w Warmińsko-Mazurskim Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w Olsztynie, nauczycielki ze Szkoły Podstawowej w Tylkowie
Od siebie mogę dodać, iż obecnie w Ministerstwie Edukacji Narodowej trwają pracę nad nowymi rozwiązaniami w edukacji i reformą, której początek przewidziany jest na rok 2026. Nad projektowaniem zmian pracują eksperci, nauczyciele oraz specjaliści. Praktycy. Rozmowy toczą się również z uczniami w całej Polsce w ramach projektu „Okrągły stół uczniowski”.
Wszystko po to, aby jak najlepiej zaprojektować i zmienić polską szkołę w każdym obszarze jej funkcjonowania.